Mihartikeun 7 Muhara Kadarmarajaan

Kang Aji dinu Facebookna ngutarakeun : "Ari masih kénéh gampang kakoét haté, babarian bendéng céléng dibarengan teu kaopan mah atuh acan kasebut weduk jalu, belik téh panyakit ati, matak kuru ruksak awak. PUNDUNGAN lain ajaran KASUMEDANGAN.

~ Ayana CI KAWEDUKAN : Weduk lain kudu teu teurak dikadék, tapi teu aya nu ngadék, tara ribut jeung batur komo jeung dulur, tara hayang paséa reujeung baraya bitotama jeung sasama. Weduk dina harti teu babari belik ati joré haté.

~ Ayana CI KAJAYAAN : Jaya lain harti kudu luhur kuta gedé dunya waé, Jaya lain tara éléh, tapi Jaya = langgeng adeg pamadegan, tara unggut kalinduan tara gedag kayakinan, ceuk santri budug mah cenah nu kitu téh ISTIQOMAH.

~ Ayana CI KAHURIPAN : bukti lain ukur Kahirupan nu jadi udagan satiap Manusa gumelar ka pawenangan, da dunya mah sakadar CUKANG LANTARAN paribasa Raga sasampayan Diri sasampiran, sagala ukur titipan Gusti nu ngayugakeun Kahirupan.

Mungguh Hurip paraning dumadi nu jadi tujuan pasti, HU-rip nu teu keuna ku pati, HU-rip waras waluya jati. Tunggal Kawula ning Gusti. Éta Weduk, Éta Jaya, Éta Hurip nu sayakti.."

Sim kuring ngawaler :
Muhun apan Haji Darmaraja ngadamel 7 muhara nyaeta :
1. Tji Kahuripan
2. Tji Kawedukan
3. Tji Kajayaan
4. Tji Kadugalan
5. Tji Katimbulan
6. Tji Kabedasan
7. Tji Sudajaya
Ari kecap “Tji” (Chi) hartosna CAHAYA. Tujuh kualitas Cahaya eta saleresna ngarupakeun nilai 7 poe/cahaya nyorotna panon poe di Alam Medang. Cai jadi sagala kaperluan nu Hirup, nginum, mandi, beberesih jrrd, boh kitu deui pikeun tatangkal jeung binatang. 

Mun dinu kasumedangan mah diterangkeun, yen eta muhara ngajadina poe, ngaran poe balungan anu ngindungna ka poe jumaah (Pancer), kadua poe sabtu, poe ahad katiluna, senen kaopatna, salasa anu kalima, kagenep poe rebo, ngaran poe balungan ngindungna poe juma'ah, poe kemis anu katujuh, kitu asalna poe balungan.

Kunaon sababiahna sabagean gede walungan/muhara wilayah di Jawa Barat dibere ngaran nami ku awalan "Tji"?  "Tji" sama sakali sanes artina Tirta/Banyu/Apah jeung oge sanes tinu kata "Cai" atawa Air.

"Tji" nyaeta kilatan cahaya anu mancer tina permukaan Tirta/Banyu/Apah/Air. "Tji" dinu haksara Sang Saka Kerta ngamaknakeun "Cahaya". Istilah "Tji" eta ngandung kakaitan erat jeung ayana Gunung Sunda Purwa (Sumedang Purwa Carita khususna), ku sabab alamna masih sagara, dinu jaman anu tiluan nyaeta Ratu Galuh Purwa, Purbawisesa, Terahwisesa.
Aya tujuh 12 Gunung, nyaeta :
1.  Gunung Renggganis.
2.  Gunung Padang.
3.  Gunung Lingga.
4.  Gunung Surian
5.  Gunung Cakrabuana
6.  Gunung Penuh.
7.  Gunung Sangiang.
8.  Gunung Jati
9.  Gunung Sunda.
10. Gunung Burangrang.
11. Gunung Jagat.
12. Gunung Agung (Gn. Galunggung ayeuna)


Amun diterangkeun dinu sajatina diri eta 7 Tji (tujuh kualitas diri manusa), teh ayana dinu olah batin jeung lalaku "Medang Kamulyaan Hirup", salaku manusa nu hirup da ari tos pupus mana tiasa , nyaeta :

1. NAFSU KAMILAH (MANDALA HYANG)
2. NAFSU MARDHIAH (MANDALA AGUNG)
3. NAFSU RADHIAH (MANDALA WANGI)
4. NAFSU MUTMAINNAH (MANDALA WENING)
5. NAFSU MULHAMAH/SAWIYAH (MANDALA RAJA)
6. NAFSU LAWWAMAH (MANDALA SEBA)
7. NAFSU AMMARAH (MANDALA KASUNGKA).


Dalam ajaran leluhur Sunda dahulu, dijelaskan tentang tingkatan-tingkatan keadaan kualitas manusia, dari terendah sampai tertinggi :



1. Yang pertama adalah MANDALA KASUNGKA dalam tingkatan ini seseorang masih memikirkan tentang "NAFSU SYAHWAT, GAYA HIDUP, KEKUASAAN " serta segala yang bersifat "kebinatangan" merupakan kualitas manusia yang "terendah".

2. Yang kedua adalah
MANDALA SEBA tingkatan ini dimana seseorang masih memikirkan tentang "DIRINYA SENDIRI".

3. Yang ketiga adalah
MANDALA RAJA tingkatan ini hanya dapat tercapai jika seseorang memikirkan tentang "KEBAJIKAN dan KEBAJIKAN".

4. Yang keempat adalah
MANDALA WENING dalam tingkatan ini hanya dapat tercapi jika seseorang telah memikirkan tentang "KASIH SAYANG'.

5. Yang kelima adalah
MANDALA WANGI tingkatan ini hanya dapat tercapai jika seseorang telah memikirkan tentang "KEBENARAN".

6. Yang keenam adalah
MANDALA AGUNG hanya dapat tercapai tercapai jika seseorang telah memikirkan tentang "KEHIDUPAN BANGSA dan NEGARA".

7. Yang ketujuh adalah
MANDALA HYANG dalam tingkatan ini mungkin seseorang di tingkat kewalian yang dapat tercapai jika seseorang telah memikirkan "KESEMESTAAN"

 


Naon atuh nu kedah ditarekahan eta 7 mandala dinu diri sajatina manusa anu Hirup kiwari (asimilasi), punten teu disundakeun copas (copi paste), nyaeta :

1. NAFSU KAMILAH (MANDALA HYANG)
Ini adalah peringkat nafsu tertinggi di kalangan manusia. Setiap perlakuan orang yang berada pada makam nafsu ini benar-benar mengikut keridhoan Allah dan tidak pernah terdorong oleh hasutan nafsu dan syaitan kepada kejahatan dan kemaksiatan. Cinta, ingatan dan kerinduannya hanya tertumpu pada Allah, tidak pernah putus walaupun sekejap.
Hanya para rasul, para nabi/para hyang dan wali Allah saja yang bisa sampai ke taraf nafsu kamilah. Orang soleh, pejuang kebenaran boleh menuju ke tingkat nafsu yang tinggi itu dgn proses mujahadah yang bersungguh-sungguh.

2. NAFSU MARDHIAH (MANDALA AGUNG)
Mereka yang telah sampai ke peringkat nafsu mardhiah kelihatan lebih tenang dan tenteram. Hati dan jiwanya telah benar-benar sehati dengan Allah SWT. Orang yang dapat mencapai martabat nafsu kamilah digelar wali Allah pada martabat yang istimewa.
Di antara sifat orang yang bernafsu mardhiah :
a. Baik dan tingginya budinya atau kesusilaan, orang ini umpama nabi-nabi.
b. Lemah-lembut dalam pergaulan masyarakat sebagaimana perangai nabi-nabi.
c. Sentiasa ghairah untuk brdamping dan bribadah kepada Allah SWT.
d. Sentiasa berpikir akan kebesaran Allah SWT.
e. Ridho dan rela dengan apa-apa pemberian Allah SWT. dan lain-lain sifat terpuji (mahmudah).

3. NAFSU RADHIAH
Nafsu radhiah adalah peningkatan daripada nafsu mutmainnah hasil kegigihan melatih diri untuk memakrifatkn diri kepada Allah SWT. Orang ini memiliki keseluruhan sifat mahmudah dan kuat hubungan hatinya dengan Allah SWT. Orang ini memdapat pimpinan ilmu laduni dan mempunyai pandangan mata hati yg tajam atau dikenali sebagai ilmu firasat yang betul.
Perlakuan orang pada makam nafsu ini adalah luar biasa dan ia tidak takut pada bala Allah dan tidak rasa gembira pada nikmat Allah, semuanya sama baginya, yang ia tahu hanya memandang kepada keridhoan Allah dan hukuman-Nya. Hati nuraninya disinari oleh nur syuhud kepada ma'rifatullah.
Alam di sekeliling mereka laksana cermin. Apabila melihat alam ia ‘nampak’ (teringat atau terasa) akan Allah. Hal itu berlaku setiap ketika. Makam ini juga disebut sebagai makam musyahadah dan telah mencapai sifat ‘al ihsan’.
Sifat-sifat mahmudah yang terbit dari nafsu radhiah ialah zuhud, ikhlas, wara’, meninggalkan perkara-perkara yang bukan urusannya, memelihara hukum-hakam Allah SWT dan lain-lain sifat kerohanian yang tinggi.
Makam nafsu radhiah ini hanya dapat dicapai oleh para wali Allah. Mereka dapat merasakan nikmat melakukan kebajikan dan berbudi luhur. Zikir wiridnya hebat, bukan sekadar di lidah tetapi hatinya penuh khusyu’ dan tawadhu’ mengingati Allah, tanpa terputus.

3. NAFSU RADHIAH (MANDALA WANGI)
Setelah melalui nafsu mulhamah, dengan latihan zikir dan amal ibadat yang berterusan, seseorang itu boleh meningkat kepada nafsu mutmainnah. Pada makam nafsu mutmainnah ini, hati sudah sampai ke peringkat suci dan tenang. Nafsu mutmainnah adalah martabat nafsu pertama yang telah mula mendapat keredhaan Allah dan baru layak memasuki syurga, sebagaimana Firman Allah SWT.
“Wahai ‘al-nafs al-mutmainnah’ (jiwa yang tenang). Kembalilah kepada Rab (Tuhan) kamu dalam keadaan reda dan diredai. Maka masuklah ke dalam golongan hamba-hamba-Ku. Dan masuklah ke dalam jannah (taman/syurga)-Ku.” (Al-Fajr: 27-30)
Di antara sifat-sifat yang dimiliki oleh orang yang bernafsu mutmainnah :
a. Murah hati dan ikhlas bersedekah.
b. Tawakkal yang benar.
c. Arif dan bijaksana.
d. Kuat beribadah.
e. Syukur yang benar.
f. Ridho atas segala hukuman/bala Allah.
g. Taqwa yang benar dan sifat-sifat terpuji (mahmudah) yang lain.

5. NAFSU MULHAMAH/SAWIYAH (MANDALA RAJA)
Setelah meleburkan nafsu ammarah dan lawwamah melalui mujahadah yang bersungguh-sungguh seseorang itu akan meningkat kepada nafsu mulhamah. Nafsu Mulhamah ini sudah menerima proses penyucian hati atau mujahadatun nafs. Tiada lagi lintasan-lintasan kotor atau sifat-sifat syaitan didalam dirinya, sebaliknya malaikat atau Allah SWT mengilhamkan kebaikan pada hatinya.
Di antara sifa-sifat orang yang bernafsu mulhamah ini yaitu :
a. Tidak sayangkan harta, tidak sayangkan dunia.
b. Merasa cukup dengan kurniaan Allah (sifat Qona'ah).
c. Mendapat ilmu laduni dan ilham.
d. Timbul perasaan merendah diri kepada Allah (sifat tawadhu’).
e. Taubat yang benar-benar (taubat nasuha).
f. Tahan menanggung kesusahan dan mempunyai sifat-sifat terpuji (mahmudah) yang lain.
Orang yang berada pada martabat ini mulai masuk ke sempadan makam wali dan mulai mencapai fana yang menghasilkan makrifat dan hakikat (syuhud).

Namun begitu, sifat-sifat baik (mahmudah) sama ada zahir atau batinnya belum benar-benar berakar umbi dengan teguh dalam diri dan hatinya. Oleh itu, ia perlu menjaganya dgn mengawal diri dan hatinya serta perlu meningkatkan mujahadah dan meningkatkan amalan solehnya. Ujian ke atasnya sentiasa ada dan sekiranya ia tidak berjaga-jaga dan leka nanti Allah akan mencabut kembali makam itu dan turun balik ke makam nafsu lawwamah.

6. NAFSU LAWWAMAH (MANDALA SEBA)
Nafsu lawammah ini lebih baik sedikit daripada nafsu ammarah. Nafsu lawwamah ialah nafsu yg selalu mengkritik atau mencela diri sendiri apabila melakukan sesuatu dosa atau kejahatan. Hatinya menyesal dan segera memohon ampun kepada Allah dan memperbaiki amal ibadatnya. Bila terlajak berbuat dosa, ia segera menyesal. Walau bagaimanapun, untuk berbuat kebajikan dan taat, ia masih terasa berat dan dilakukan dalam keadaan terpaksa dan tidak terasa nikmatnya.
Orang yang bernafsu lawwamah mempunyai ilmu, namun hatinya masih lemah dan nafsunya masih rakus dan masih banyak sifat mazmumah, cuma dia mudah tersadar apabila ditegur. Walaupun hatinya bisa dan mudah terdorong ke arah melakukan ibadah dan kebaikan tetapi nafsunya masih belum dapat ditundukkan sepenuhnya.
Di antara sifat-sifat orang bernafsu lawammah ialah :
a. Mencela kesalahan diri sendiri.
b. Selalu berfikir (bertafakur) mengenang dosa dan keburukannya.
c. Rasa takut bila rasa bersalah apabila melakukan dosa dan kejahatan.
d. Mengkritik terhadap apa jua yg dikatakan kejahatan.
e. Mudah merasa riya’ iaitu hendak menunjuk-nunjuk kepada orang lain apabila membuat kebaikan.
f. Mudah merasa sum’ah, yaitu ingin mmperdengarkan atau memberitahu atau menghebahkan kepada orang lain sesuatu kebajikan yang dibuatnya supaya mendapat pujian orang.
g. Mudah juga merasa ujub, iaitu perasaan dalam hati yang merasakan dirinya lebih baik daripada orang lain, walaupun pada zahirnya ia menunjukkan sifat tawadhu’ atau tidak mahu terkenal atau pemurah. Sifat ini yang paling sukar dihapuskan.
h. Sifat-sifat mazmumah yang lain dalam hati masih tidak mampu dilawan dan sedang menguasai hatinya.


Tahap nafsu lawwamah terdapat pada kebanyakan orang awam yang zahirnya kelihatan lebih baik daripada orang jahat. Orang yang bernafsu lawammah belum terjamin syurga untuknya, kecuali jika mendapat keampunan dan rahmat Allah SWT.
Oleh itu, jalan selamat bagi orang mempunyai nafsu lawwamah ini ialah dengan sentiasa bergaul dengan oran-orang baik dan sentiasa berada dalam lingkungan (suasana) yang baik. Ia hendaklah menjauhi kawan-kawan dan suasana yang tidak baik kerana hatinya mudah tergoda, terpengaruh dan terikut-ikut dengan kejahatan dan kemaksiatan.
Di antara langkah yang boleh dilakukan bagi memperbaiki nafsu ini supaya meningkat kepada nafsu yang lebih tinggi (bukannya menurun ke nafsu ammarah) ialah:
a. Belajar dan berusaha utk melatih diri bermujahadah bagi melawan hawa nafsu dengan cara menanamkan rasa benci kepada maksiat dan menanam rasa cinta kepada kebajikan dan majlis-majlis ilmu.
b. Melakukan zikrullah supaya hati lebih lembut.
c. Berdoa bersungguh-sungguh memohon pertolongan Allah untuk memudahkan ia melawan nafsunya.
d. Mendapatkan guru mursyid.

7. NAFSU AMMARAH (MANDALA KASUNGKA)
Nafsu ammarah ialah nafsu tingkat yang paling kotor/rendah. Ia sentiasa mengajak manusia yang dikuasainya ke jalan kejahatan, melakukan maksiat dan berbuat melakukannya.
Di antara sifat-sifat orang yang mempunyai nafsu ammarah ini, yaitu :
a. Selalu terdedah kepada godaan nafsu. Nafsu ammarah sentiasa menyuruh seseorang itu melakukan kejahatan, yang padahal ia paham perbuatan itu jahat atau tidak.
b. Tidak merasa duka atau sesal atas perbuatan jahatnya, malah perasaannya lega dan gembira.
c. Terlalu gembira bila mendapat nikmat dan berputus asa bila ditimpa bala dan kesusahan.
d. Sifat-sifat yang terbit dari benih nafsu ammarah ini ialah bakhil, tamak dan haloba akan harta dunia serta terlalu cintakan keduniaan, panjang angan-angan, sombong, takabur, sukakan kemegahan, ingin namanya terkenal dan masyhur, hasad dengki, dendam kesumat, khianat dan niat jahat, lalai terhadap Allah dan lain-lain sifat mazmumah bersarang di hatinya.

Jika seseorang itu mendapati di hatinya ada salah satu sifat tersebut, ini tandanya dia termasuk dalam golongan bernafsu ammarah, yaitu serendah-rendah derajat dan sejahat-jahat nafsu dalam Tasawwuf. Orang berilmu atau tidak berilmu bisa saja terjebak dalam golongan ini karena nafsu lebih menguasai diri.

Dinu patarekahan ditegeskeun deui, ari lelembutan manusa dieusian ku nafsu anu rupa-rupa pangajakan, ari luluguna aya 7 nafsu nyatana :

1. Nafsu Amarah
Tegesna tukang marentah kana kagorengan kalawan maksa mirusa sangkan ngalampahkeun kana kagorengan, ngancikna dina latifah Nafsi, pernahna antara halis dua, ari baladna aya 7 nyaeta :
- Buhlun (koret)
- Hirsun (Sarakah tur hawek taya ereunna teu noleh mere kanu lian).
- Hasadun (dengki ka papada batur)
- Jahlun (bodo)
- Kibrun (angkuh jeung gumede)
- Sahwatun (keukeureweut)
- Ghodobun (barangasan, getasan, henteu kaopan)

2. Nafsu Lawwamah
Nafsu Lawwamah tegesna pojokan, cawadan nganjreukna dina latifah qolbi, pernahna dina handapeun kenca, ari baladna aya 8, nyaeta :
- Hawaun (kabitaan) temahna teu matak jujur kana pagawean.
- Mukron (deleka)
- Udjbun (nangtukeun nu tacan bukti)
- Ghibatun (ngumpat simuat)
- Riyaun (amal perbuatan mandang katingali, katangen ku batur)
- Dhulmun (neungteuingan)
- Kidbun (cidra)
- Ghaflatun (ngamomorekeun kana kawajiban)

3. Nafsu Mulhamah atawa Sawiyah
Tegesna tukang nampa ilham, bisa terbuka rasana, padang atina, ngancikna dina Latifah Ruh, pernahna dina handapeun susu katuhu, ari baladna aya 7, nyaeta :
- Sanowah (balaba laluasa taya rudetan)
- Qona’ah (ngalap cukup saayana)
- Hilmun (someah ramah tamah rasrasan)
- Tawadhun (handap ashor)
- Thobatun (kapok tina sagala kasalahan)
- Shobrun (bisa nahan kangewa jeng kakeseul hate)
- Tahamul (kuat nandangan kasusah)

4. Nafsu Mutmainah
Tegesna anu purah ngajak-ngajak kana kateguhan, ka ampuhan, kajatnikaan, ngancikna dina Latifah Siri, pernahna dina luhureun susu kenca, ari baladna aya 6, nyaeta :
- Judun (berehan, murah tangan)
- Tawakulun (pasrahan, kajeunan)
- Ibadatun (kumereb, humadep, saregep)
- Sukurun (metakeun waruga katut milikna kanu idin Panggeran)
- Ridhotun (tengtrem ayeum kana pamasti ti Allah Ta’ala)
- Hosyatun (inggis risi narajang kana salah)

5. Nafsu Rodiyah
Tegesna narik kana kapilucueun dina sagala tingkah polah, ngancikna dina Latifah Qolab, nyaeta dina sakuliah badan, ari baladna aya 6, nyaeta :
- Kanomun (mulus tingkah polahna)
- Zuhdun (tatapa)
- Ikhlasun (bersih ati dina sagala tingkah polah)
- Waraun (apik ati-ati dina sagala tingkah polah)
- Riyadotun (ngawarah salira sina dumuk dina kasaean)
- Wifaun (nyumponan, nohonan kana kahadean)

6. Nafsu Mardiyah
Tegesna ngajak kana sagala kanu dipisuka, nyaeta jalan kasaean, ari ngancikna dina Latifah Khofi, pernahna luhureun susu katuhu, baladna aya 7, nyaeta :
- Husnul chuluk (hade bubuden)
- Tarku masiwallah (henteu nolih rasana kana sagala rupa anu dipigawe (Tauhid)).
- Lutfun biholqi (mikawelas ka papada makhluk).
- Hamluhum alassolah (daek leukeun nungtun kana ka alusan).
- Sophunan dunubil ghoer (hampuraan ka jalma anu nyieun salah ka pribadina).
- Hubul Kholqi (deudeuhan ka papada batur).

7. Nafsu Kamilah
Tegesna purah ngajak kana kasampurnaan manusa, ngancikna dina Latifah Akhfa, pernahna dina tengah-tengah dada, ari baladna aya 3, nyaeta :
- Ilmu yakin (kanyahona tetela)
- Aenal yakin (kanyataan anu tetela)
- Haqul yakin (kanyataanana anu kacida tetelana).

 
Ari latifahna manusa tegesna lelembutanana manusa, numutkeun hukum Muhakikin nyaeta aya 7 latifah :

Latifah Qolbi (Lelembutan Jantung)
Latifah Ruh (Lelembutan nyawa)
Latifah Sir (Lelembutan rasa)
Latifah Khofi (Lelembutan anu samara)
Latifah Akhfa (Lelembutan rasa anu leuwih samar)
Latifah Nafsi (Lelembtan Nafsu)
Kakurung ku latifah Qolab, tegesna lelembutan sakabeh badan nyaeta lelembutan acining Cai – Angin – Seneu – Taneuh, sabab badan jasmani the kajadian tina acining Cai – Angin – Seneu – Taneuh.
Ari hakekatna sareng simpelna mah panginten kieu , "amun urang masih kotor keneh sarua jiga cai anu kiruh sabab loba kokotor". 
Basa mah gambaran rasa, budi mah gambaran ati, ngancikna raga sorangan. Dina batin anu sidik, anu tara daek ngabohong, jeung dibohongan. Jaga diri ati-ati, pinasti hirup taliti, dumugi mapagna pati.

Hirup pasti, ku cageurna, ku bageurna, ku benerna, nu taat ka parentahNA. Repeh-rapih, beres-roes, tur akur reujeung sasama. Mahluk nu sugih hartina, beunghar harta, salamet hirup kumbuhna.

Amjalu papadang ati, awaking bugang na diri. Bisa maca, bisa ngajina. Sir gulung rasa gumulung, nu lungguh dina jajantung, nincak dina perah nyawa. Ngajina na tungtung ati. maca na tungtung rasa.

Nu hurung dina jajantung, nu herangna, di kalilipa. Hurung tanding dammar hurung, siang tanding dammar Herang. Anu hurungna, dina kurungan, anu herang, eusi rasa. Kadi bulan, kadi sarangéngé ngahing medal, remet ménténg dina angen. Anu ngilo dina tikoro, nu ngintip dina lalangit, muka diri buka rohani.

Simkuring ngawaler deui :  kutan teu teubih dinu cara heubeul, "tarekah Medang Kamulan (Kamulyan) Hirup" anu miboga unsur sir cai, sir seuneu, sir angin, sir taneuh, anu HU-rung HERANG ngajadi papancerNA nu HU-rip, anu Ngajadikeun Alam Medang.


Tabe pun,

_/|\_

INSUN MEDAL INSUN MEDAR
Cag...Rampes.....Sampura suhun.
Rahayu...

Baca Juga :

Tidak ada komentar