Sejamankah Tokoh Penatagama Sunan Ulun di Cipancar Girang Limbangan Dengan Dalem Arief Muhammad di Cangkuang Leles Garut

I. Sunan Ulun (Mariana Jaya) Penguasa dan Penatagama di Cipancar Girang Limbangan
Menurut beberapa sumber tulisan Sunan Ulun adalah adik daripada Prabu Lembu Agung dan Prabu Gajah Agung, beliau tidak menjadi Raja di Sumedang melainkan menjadii salah penatagama Agama Tauhid di wilayah daerah Galuh Pakuan yaitu di Cipancar Girang 1), meneruskan Cipancar Girang yang telah dirintis oleh kakek dari sampingnya yaitu Prabu Wijaya Kusuma putranya Prb. Purbasora yang pertama. 


Sementara di Kerajaan Tembong Agung Sumedang menurut rucatan Babad Darmaraja di masa Prabu Guru Aji Putih (abad ke 7  M), ajaran Islam telah dikenal walaupun masih minim ajaran keagaamaan, namun Prabu Guru Aji Putih adalah orang pertama yang bergelar Haji dan menginjakan kakinya di bumi tanah Mekah Arab.

Kita bahas berikut riwayatnya ini dalam bahasa sunda :
Aria Bimaraksa gegelaring Sangyang Resi Agung ngadahup ka Dewi Kumala ngalahirkeun Pangeran Suryadiwangsa, Dharma Kusumah, Astajiwa, Usuro, Siti Putih Sekar Kencana. Dina jaman pamarentahan Prabu Purbasora Ariya Bimaraksa diistrenenan jeneng Patih Agung Galuh Kendan. Jaman harita keneh, Sonjaya ngagulingkeun  Purbasora, antek-antekna diusir sawareh ditelasan pati. Ariya Bimaraksa dikepung wakul buaya mangap ku pasukan Sonjaya, tapilolos tina kepungan musuhna, tuluy nyumput di gunung netepna di daerah Lemah  Sagandu. Didinya pisan ngadegkeun Padepokan Bagala Asih Panyipuhan pernahna di Cipeueut atawa Cipaku (jadi ngaran desa). Anjeuna rerencepan nyiapkeun putrana jenengan Rakean Suryadiwangsa  jadi pamingpin linuhung. 

Bagala Asih Panyipuhan dijadikeun tempat syiar agama Tauhid jeung ajaran kasundaan, taya lian pikeun nyiapkeun para pamingpin linewih. Sawatara padepokan diserenkeun ka sesepuh di dinya, lantaran narima wangsit kudu ngabdi ka Galuh Kawali. Inyana nyamar rayat biasa nelah Kibalangantrang. Harita kaayaan Galuh harengheng akibat Tamperan Bawijaya ngagulingkeun Prabu Permadi Kusumah, tuluy garwa  Permadi Kusumah  nyaeta Dewi Pangrenyep jadi pramesuri Tamperan Brawijaya.

Pramesuri Permadikusumah nu sepuh kakasih Dewi Naganingrum babar, orokna diculik ku Dewi pangreyep  diasupkeun kana peti tuluy dipalidkeun. Ki Balangantrang nu harita keur jongjon nyebrangkeun parahu kaget ninggali peti angkleung-angkleungan di walungan, gentak diraweltuluy disered ka darat, orok beureum di jero peti disalamet tur   dibawa ka Kampung Gegersunten (Ciamis). Didinya pisan diroro ti orok   kalayan dingaranan Ciungwanara (ciung :  manuk, wanara : monyet). 

Ki Balangantrang jeung Ciungwanara ninggalkeun Kampung Gegersunten lantaran dikepung kuwadyabalad Tamperan Brawijaya,  Kibalangantrang lolos tina kepungan akhirna  netep di Padepokan Bagalasih Panyipuhan tuluy dijenengkeun sesepuh padepokan. Didinya pisan Kibalangantrang ngawariskeun pirang-pirang elmu ka kaincuna kayaning elmu katauhidan, kamanusaan, sajarah jeung Budaya Sunda. Sanggeusna ngawariskeun elmuna marentah supaya Ciungwanara mepek wadyabalad Tembong Agung (Sumedang wiwitan) pikeun ngarebut kakawasaan Tamperan Brawijaya, akhirna Galuh direbut tuluy Ciugwanara diistrenan jadi Raja Galuh Kawali. 

Sabada anak kukutna jeneng raja, Ki balangantrang ngaresi gegelar Sanghyang Resi Agung, kalayan nyebarkeun agama Snghyang. Nyaeta agama suci Gusti teh dzat satunggal braja.

Sabada Sanghyang Resi Agung ngalaksanakeun tugas-tugas Keresianana netep di Bagala Asih Panyipuhan  atawa nu sok disebut Cipeueut (cipaku). Didinya pisan Anjeunna ngawirid pirang-pirang elmu agama jeung darigama ka putra-putrana katut para muridna. 

Putra cikal jenengannana Pangeran Suryadiwangsa, Dina hiji waktu Sanghyang Resi Agung nyaur Pangeran Suryadiwangsa sareng Darma Kusumah atawa nu sok disebut Darmawisesa. Ramana ngebrehkeun eusi manahna, yen sakitu taun katukang nyidem cita-cita nyaeta  nyiapkeun putra cikalna jadi pamingpin adil paramarta di Tatar Sunda. Ari  jadi pamingpin teu kawas malikeun dampal leungeun tapi kudu dideudeul ku elmuna, diwajaan ku pangabisana jeung dipapaes ku cahaya, cahara, komara jeung wibawa. Tegesna pamingpin kudu mibanda kesakten jeung kawani dina nanjeurkeun bebeneran.

Kasakten (kasaktian)  lain kawedukan atawa elmu teu teurak dikadek, bisa ngapung, ngaleungit tapi nu disebut kasaktian ceuk elmu kapamingpinan saciduh metu saucap nyata, nurus bumi napak sancang. Hartina pamingpin kudu beunang dipercaya (amanah). Saciduh metu hartina pitutur digugu, ucapna dilaksanakeun, ku gawe rancage barina nyata. Saucap nyata (carita jeung faktana) hartina catur ngabukur, nyarita ayabuktina. Ucap lampah paripolahna jadi suri tuladan pikeun rayatna. Elmu kapamingpinan moal leupas tina elmu katauhidan dasarna tina ngaji diri. Karana kitu Pangeran Suryadiwangsa jeung Darmawisesa diparentah  ku ramana kudu guguru elmu katauhidan ka Rakean Sancang nu murba di Sancang Pakidulan.

Rakean Sancang nyaeta putra selir Raja Tarumanagara akhir, Inyana kungsi badarat ka nagari Mekah ngagabung jeung pasukan Kanjeng Nabi Muhamad, malah saur sepuh kungsi  milu perang Uhud. Sabada Kanjeng Nabi Muhamad nilar dunya Rakean Sancang mulang ka pulo Jawa tuluy netep di Sancang Pakidulan nu nampeu ka laut kidul. Didinya anjeunna ngadegkeun patapaan pikeun jalma nu hayang ngulik elmu katauhidan jeung Kaislaman.

Pangeran Suryadiwangsa jeung Darmawisesa (adi lanceuk) ninggalkeun Bagala Asih Panyipuhan ngajugjug pakidulan. Sanggeus amprok jeung Syekh Rukmantara tuluy guguru jadi muridna, kalayan diwirid elmu tauhid jeung elmu Islam. Sanggeus dianggap maher dina bag-bagan tauhid jeung prinsif-prinsif dasar Islam Pangeran Suryadiwangsa jeung Darmawisesa diparentah kudu indit ka Nagari Mekah sarta kudu ngayakinkeun agama Islam nu dianggap agama anyar ku balarea. 

Di Nagari Mekah Suryadiwangsa jeung Darmawisa tepung jeung Sayidina Alli nu harita jeneng Khalifah. Saur sepuh aranjeunna guguru elmu, tauhid, tarekh, jeung  usuludin, nu lumaku jaman harita (can sampurna siga ayeuna). Timbul anggapan yen Sunda jeung Islam ibarat keris manjing sarangka. Sunda jeung arab ibarat ruh jeung jasmanina nu moal bisa pukah dina perkara  katauhidan jeung Kaislaman (mukminin jeung muslimin). 

Nu duaan diparentah ku Sayidina Ali lamun mulang ka pulo Jawa kudu ngadegkeun ciwudlu jeung masjid pikeun sarana ibadah. Salian ti eta samemeh aranjeunna mulang sarakannna dipasihan cindramata ku Sayidina Ali nyaeta Pedang Kamkam mirif sareng pedang asli Sayidana Ali ngan ukuranna leuwih leutik, tuluy aranjeunna mulang ka Pulo Jawa.

Sadatangna ka sarakannana Pangeran Suryadiwangsa  ngadegkeun tempat-tempat wudlu tujuh muara nyaeta cikajayaan, cikawedukan, cikatimbulan, cimaraja, cikahurifan, cisundajaya, jeung cilemahtamba. Ngan hanjakal Suryadiwangsa gagal ngadegkeun masjid sabab teu dideudeul ku rahayat satempat sabab can surti kana ajaran anyar, rayat waktu harita dina ngalaksanakeu agama dumasar kana papagon heubeul.

Sanghyang Resi Agung nyaur putrana (nu duaan), diparentah kudu ngadegkeun Karajaan. Dina mangsa caang bulan opat wales balungbang timur jalan gede sasapuan pernahna Ping 14 Muharam Pangeran Suryadiwangsa ngadegkeun Karajaan Tembong Agung (678-721 M), lajeng diistrenan jeneng Raja Tembong Agung gegelar Prabu Guru Adji Putih. Tembong = Tampak, Agung = Besar), Adji = Ilmu, Putih = Bersih hate suci atina). 

Sistem pamarentahan berbasis religius atawa dumasarkana ajaran Agama jeung Sunda (Susunan Dasar Agama). Sistem pamarentahan Karajaan Tembong Agung ceuk bahasa asingna nyaeta sistem pemerintahan mornarkhi konstitusional ngawengku Dewan Karamaan, Karesian, jeung Karatuan. Karamaan/gurat lemahnyaeta pangayom. Karesian/gurat cainyaeta panasehat, Karatuan nyaeta nu ngalaksanakeun pamarentahan. Wilayah kakawasaan Tembong Agung ngawengku wilayah (sumedang baheula), wates belah kulon karajaan Sunda, wates kidul karajaan Galuh, wates wetan karajaan Talaga Manggungi, wates kaler lautan Selong basisir Indramayu. Sabada lengser kaprabon, tahta nobat  Tembong Agung dipasrahkeun ka putra cikalna jujuluk Brata Kusumah gegelar Prabu Tadjimalela. 

Prabu Guru Adji Putih ngaresi gegelar Resi Prabu Guru Adji Putih. Dina ngalaksanakeun tugas-tugas karesianana nyebarkeun agama tauhid disebut agama suci pemahamannana ngadumaniskeun antara ketauhidan Sunda  jeung Islam, esensina manunggalkeun kaula jeung Gustina. Kalayan anjeunna nyiptakeun elmu kacipakuan.

Elmu Kacipakuan :
Bissmilahirramanirraahm. 
Sir budi cipta rasa, Sir rasa papan raga, dzat marifat wujud kula, maring Purbawisesa, Tras Wisesa, Ratu Galuh, galeuh  galihna Aji Putih, sumurup ka awak ingsun sajeroning hirup. Laillaha ilalloh Muhamadarrosulullah.


Hartina : 
Usikna akal  daya cipta jeung rasana, usikna rasa jeung ragana, dzat pikeun nganyahokeun wujud diri ngadeukeutkeun ka Nu Maha Nyiptakeun, ka Para utusan-utusan Allah (Rasul), Nur suci sumurup kana diri sajeroning hirup jeung huripna. 
Teu aya deui Pangeran nu wajib disembah anging Allah, Muhamad utusan Allah.

Sahadat Cipaku 
Nu disebut sahadat Cipaku nyaeta ikrar jangji eusina sarta  ngandung siloka guareun nyaeta mesek cangkang nyokot eusina, binihna pelakeun jero kolbu, sangkan pikiran jeung hate caang, nu teu ngawujud jadi ngawujud.


"Salah satu temuan pekakas yang ditemukan di Limbangan di tempat Petilasan Sunan Ulun / Tang Ulun (Mariana Jaya), mirip sekali dengan Pisau Pagot khas dari jazirah Yaman - arab, yang ditemukan oleh tukang bangunan ketika menggali tanah untuk batuan pondasi bangunan untuk pembangunan musium Tang Ulun", Kata Bu Ani Suhartini yang dsimpannya di Limbangan.


Adapun sisilah Sunan Ulun sebagai berikut :
- Wretikandayun, masa pemerintahan 612 - 702 M, Raja Pertama Galuh, dari istrinya Dewi Manawati atau Manakasih atau Pwahaci Bungatak Mangale-ngale atau 
Prameswari Déwi Candrarasmi putrinya Resi Makandria, beputra :
1. Sang Jatmika, Rahyang Sempakwaja, Resiguru di Galunggung, lahir 542 C (639 M)
2. Sang Jantaka, Rahyang Kidul, Rahyang Wanayasa, Resiguru di Denuh (sekarang masuk wilayah Kampung Daracana, Desa Cikuya, kecamatan Culamega, Tasikmalaya Selatan), lahir 544 C (641 M).
3. Sang Jalantara, Rahyang Mandiminyak, putra mahkota Kerajaan Galuh, lahir 546 C (643 M).

- Sang Jatmika, Rahyang Sempakwaja dari istrinya Wulan Sari, berputra :
1. Prabu Purbasora atau Rahyang Kuku Raja Galuh masa pamarentahan 716 M
2. Prabu Demunawan Raja Resi Saunggalah Kuningan
3. Sari Arum

- Resi Jantaka, Rahyang Kidul, Rahyang Wanayasa, Resiguru di Denuh dari Istrinya Sawitri, berputra :
1. Arya Bimaraksa (Sanghynang Resi Agung)
2. Jagat Jaya Nata
3. Sari Legawa

- Ratu Komara (Dewi Komalasari binti Purbasora), dari suaminya Arya Bimaraksa bin Jantaka berputra, :
1. Aji Putih
2. Darma Kusumah
3. Astajiwa
4. Usoro
5. Siti Putih
6. Sekar Kencana

- Prabu Guru Aji Putih menikah dengan Dewi Nawang Wulan (Ratna Inten) ,masa pemerintahan 678 s/d 721 M, berputra :
1. Batara Kusuma atau Pangeran Cinde Kancana Wulung atau Batara Tuntang Buana atau Resi Cakrabuana dan lebih dikenal namanya Prabu Tajimalela.
2. Sakawayana atau Embah Jalul.
3. Haris Darma.
4. Jagat Buana atau Langlang Buana

- Prabu Tajimalela atau Batara Kusuma atau Resi Cakrabuana, masa pemerintahan 721 s/d 778 M, dari istrinya Rangga Wulung putranya pasangan Sari Ningrum bin Jagatnata bin Jantaka dengan Adi Hata bin Tambak Wesi bin Demunawan, (Prabu Tajimalela menikah ke Ratu Rangga Wulung masih saudara misannya), berputra :
1. Jayabrata atau Peteng Aji, dikenal namanya Lembu Agung, masa pemerintahan 778 s/d 893 M, Raja Sumedang Larang Ke 2.
2. Atmabrata atau dikenal namanya Gajah Agung, masa pemerinthan 893 s/d 998 M, Raja Sumedang Larang Ke 3.
3. Mariana jaya atau Batara Dikusuma atau yang dikenalnya Sunan Ulun.




Silsilah Prabu Wijaya Kusuma Di Pemakaman Pasir Asta Sunan Cipancar Limbangan Garut

Prb. Purbasora dari Galuh Pakuan Banjar (zaman sesudah Medang Jati) menikah dengan Citra Kirana, berputra :
1. Prabu Wijaya Kusuma, makamnya di Cipancar Limbangan Garut

2. Wiradi Kusuma (Sunan Pamret), makamnya Cipancar Sumedang.
Menikah dengan Siti Putih, berputra :
2.1 Prb. Permana Di Kusuma (Pandita Ajar Padang), Makamnya di Cisema Desa Paku Alam Puncak Darmaraja Sumedang.
2.2 Siti Nurjanah.
2.3 Naga Ningrum, makamnya di Cipancar Sumedang.

3. Dewi Komalasari (Sunan Pancer - Cipancar Sumedang), bersuamikan Aria Bimaraksa dari Galuh (716 - 723 M). berputra :
3.1. Prb. Aji Putih.
3.2. Darma Kusuma.
3.3. Asta Jiwa.
3.4. Usuro
3.5. Siti Putih (Nyimas Iwa Panca Kudra) Makam Pasir Tanjung Limbangan Garut
3.7. Lenggang Kencana.

Prabu Wijaya Kusuma (putra prabu Purbasora), menikah dengan Lenggang Kencana, berputra :
1.1. Permana Di Kusuma (Ajar Padang), 

1.2. Mulya Sari (Makam Astana Hotib Limbangan Garut), menikah dengan Haris Darma (putra Prabu Guru Aji Putih no. 3), dan berputra :
1.1.2 Nyimas Lenggang Sari, yang ditikah oleh Mariana Jaya (Sunan Ulun), berputra :
1.1.2.1 Rangga Buana, menikah dengan Aminah, berputra :
1.1.2.1.1 Raga Mulya.
1.1.2.1.1 Raga Mulya dan menikah dengan Karina, berputra :
1.1.2.1.1.1 Siti Mujenar (Maya Sari)  

1.1.2.2 Rangga Kusuma, menikah dengan Rohaeti, berputra :
1.1.2.2.1 Surya Kanta, menikah dengan Siti Mujenar (Maya Sari), berputra :

1.1.2.1.1.1.1 Miramaya yang kemudian ditikah oleh Prabu Wirajaya atau Jagabaya atau Sunan Pagulingan, putra dari Prabu Gajah Agung (Atma Brata) istrinya Sari Naga Ningrum.

1.3. Sintara, ditikah oleh Astajiwa


Sarsilah Sunan Ulun (Mariana Jaya) Di Pemakaman Pasir Astana Sunan Cipancar Limbangan Garut

Prb. Guru Aji Putih menikah dengan Dewi Nawang Wulan, berputra :

1. Brata Kusuma (Prb. Tajigaluh / Prb. Tajimalela), menikah dengan Nay Rangga Wulung putra dari pasangan Jagat Jaya Nata dan Sari Banon Kencana, berputra :
1.1 Jaya Dibrata (Prb. Lembu Agung).
1.2 Atma Brata (Prb. Gajah Agung)
1.3 Mariana Jaya (Sunan Ulun)

2. Sakawayana (Zainal Mustopa / Embah Jalul), Puun KaRsian Medang Kamulan sesudah zaman Salakanagara Suku Gunung Tampomas, abad ke 7 - 8 M, jaman Prabu Brata Kusuma Taji Galuh.

3. Harisdarma, menikah dengan Mulyasari, berputra :
3.1 Hasmada Mustopa
3.2 Lenggang Sari, yang diperistri oleh Mariana Jaya (Sunan Ulun).
3.3 Lir Hustadi.

Sunan Ulun menikah dengan Lenggang Sari, berputra :
1. Rangga Buana, yang menikah dengan Aminah putra no.3 dari pasangan Darma Kusuma dan Siti Nurjanah.
2. Rangga Kusuma, yang menikah dengan Rohaeti, putra no. 2 dari pasangan Darma Kusuma dan Siti Nurjanah.
3. Jagat Raksa, yang menikah dengan Siti Ningrum.
4. Pancanata Kusuma menikah dengan Nuryatimah, putra no.4 pasangan Darma Kusuma dan Siti Nurjanah.
5. Mulya Agung menikah dengan Fatimah

Makam-Makam: Rangga Buana, Jagat Raksa dan Mulya Agung di Pasir Astana Limbangan.
Makam-makam: Rangga Kusuma, Pancanata Kusuma dan Suryakanta di Sempil - Sukasirna Poronggol Limbangan.

Turunan Sunan Ulun
Rangga Buana menikah dengan Aminah, berputra :
1. Raga Mulya.
2. Sari Fatimah, diperistri oleh Hidayat putra pasangan Hasmada dan Sarinah (turunan Harisdarma), beputra :
- Fatimah
- Hasanah (Banon Pujasari) yang diperistri oleh Prabu Lembu Agung (Jaya Dibrata / Batara Sakti).

Rangga Kusuma menikah dengan Rohaeti, berputra :
1. Sartini
2. Suryakanta.


II. Dalem Arief Muhammad, yang makamnya di Situs Candi Cangkuang
Bila kita hanya mencari informasi mengenai situs arkeologi ini melalui internet tanpa melakukan kunjungan langsung ke lokasi situs, keberadaan pemakaman muslim ini sering kali dilewatkan. Hanya satu makam yang disebutkan ada di wilayah ini, yaitu makam Arief Muhammad. Makam tokoh ini hingga kini rutin diziarahi oleh penduduk Kampung Pulo. Siapakah Arief Muhammad? 



Berdasarkan hasil wawancara dengan penduduk setempat, kami mendapat informasi penting bahwa Mbah Dalem Arief Muhammad adalah leluhur mayoritas masyarakat Kampung Pulo. Karenanya, penduduk setempat menyebut Arief Muhammad “Eyang Mbah Dalem Arief Muhammad”. Berdasarkan penelusuran silsilah beliau yang kami temukan di museum Cangkuang, beliau masih keturunan Nabi Muhammad saw dari putri beliau Sayyidah Fatimah Zahra (Ratu Fatimah) yang hidup sekitar abad ke-9 M atau sekitar tahun 800-an Masehi. Artinya, kurang lebih 200 tahun setelah wafatnya Rasul saw. Itulah sebabnya kita tidak akan pernah menemukan tokoh ini didalam daftar penduduk yang dibuat pemerintah kolonial tahun 1625 karena beliau hidup sekitar tahun 800-an.

Posisi makam Arief Muhammad di Kampung Pulo terletak pada dataran paling tinggi, yang menandakan semasa hidupnya beliau adalah orang yang disegani. Berdasarkan silsilah yang kami dapatkan dari penduduk setempat dan kisah turun temurun, penduduk kampung Pulo masih keturunan Arief Muhammad.


Bila menurut silsilah diatas dari musium Candi Cangkuang, Arif Muhammad adalah keturunan ke - 8 dari Rasulullah SAW, dari cucu beliau Imam Husen yang berputra Imam Ali Zaenal Abidin atau Seh Jenal Abidin berputra Seh Mashur berputra Seh Masajid berputra Sultan Arif berputra Sultan Seh Maulana Maghribi berputra Sultan Arif Muhammad, sultan Arif Muhammad inilah yang dikatakan sebagai Dalem Arif Muhammad.

Dalam urutan silsilah akan terlihat bahwa Arief Muhammad hidup sekitar tahun 800-an Masehi, yang artinya beliau hidup dan memimpin wilayah Cangkuang dan sekitarnya kurang lebih 1200 tahun yang lalu! Dan yang terpenting adalah dengan penelusuran tokoh Arief Muhammad ini, melalui silsilah yang ada kita mengetahui bahwa 1200 tahun yang lalu Islam telah menjadi agama resmi wilayah ini dengan dengan tokoh wali-wali muslim sebagai pemimpinnya. Jabatan kepemimpinan ini dapat dilihat dari gelar Almarhum yang sudah melekat dengan nama beliau, seperti yang kami temukan di wilayah ini, gelar Mbah Dalem, Sunan, dan sebagainya.

Untuk mengetahui masa hidup beliau, karena Dalem Arief Muhammad masih keturunan Rasulullah SAW, melalui silsilahnya kami membandingkannya dengan keturunan Rasulullah yang lain juga menjadi Imam besar bagi para pengikut ajaran keluarga nabi pada masanya, yaitu Imam Muhammad al Jawad yang hidup tahun 817 - 842 M.

Berikut adalah urutan perkiraan tahun dari nama yang kami peroleh dari silsilah Dalem Arif Muhammad di atas :

1. Muhammad Rasulullah  Saw, pada tahun 570 – 632 M.
2. Siti Fatimah 605 – 632 M dan Sayyidina Ali r.a, pada tahun 600 – 661 M.
3. Imam Husen, pada tahun 625 - 681 M. [1]
4. Sekh Jenal Abidin (Imam Ali Zaenal Abidin),  658 - 713 M.
5. Sekh Mashur (salah seorang putra dari imam Ali Zaenal Abidin, hidup satu masa dengan Imam Muhammad al Bagir,  juga salah seorang putra Imam Ali Zaenal Abidin yang hidup pada tahun 676 - 732 M.
6. Sekh Masajid (satu masa dengan putra imam Muhammad al Bagir; Imam Ja’far as Shadiq yang hidup pada tahun 702 - 765M.
7. Sulthan Arif (satu masa dengan putra imam Ja’far as Shadiq; Imam Musa al Kadhim yang hidup pada tahun 750 - 805 M.
8. Sulthan seh Maulana Maghribi (satu masa dengan putra Imam Musa al Kadhim; Imam Ali ar Ridho yang hidup pada tahun 770 - 825 M). [2]
9. Sulthan Arif Muhammad (satu masa dengan putra Imam Ali ar Ridho; Imam Muhammad al  Jawad yang hidup pada tahun 817 - 842 M.

Selain makam Arif Muhammad, di Kampung Pulo ini juga terdapat ratusan makam kuno lain yang tersebar di berbagai wilayah di Kampung Pulo ini. Dan seperti pada umumnya pemakaman pada masa itu, setiap makam memiliki bangunan makam atau cungkup makam yang berbentuk persis sama dengan yang kita kenal sebagai Candi sekarang. Bangunan makam atau cungkup makam ini pada umumnya terbuat dari bata atau batu andesit atau yang lebih dikenal dengan batu candi atau batu alam yang terdapat di sekitar lokasi makam.


Salam Santun
-------------------
Penulis : Dedi E Kusmyadi, Panata Budaya dan Sejarah KSL.

Tidak ada komentar

Posting Komentar