Agama Jeung Ageman Sunda Wiwitan
Nu ngagem kapercayaan Sunda buhun:
Urang Sunda Kanekes (ngaran topna: Baduy).
Kanekes teh ngaran hiji tempat di Banten.
Ngaran Agama & Kapercayaan:
Sunda Wiwitan. Wiwitan teh hartina mimiti, asal, poko, jati.
Ngaran sejen: Sunda Asli, Jatisunda (jati, sanes mahoni)
Ngaran Pangeran:
Sang Hiyang Keresa (Nu Maha Kuasa), Nu ngersakeun (Yang Maha Menghendaki).
Sebutan sejen:
Batara Tunggal (Tuhan Yang Maha Esa),
Batara Jagat (Tuhan Penguasa Alam)
Batara Seda Niskala (Tuhan Yang Maha Gaib)
Tempat Pangeran:
Buana Nyungcung, Kabeh dewa dina konsep agama Hindu (Brahmana, Syiwa, Wisnu, Indra, Yama,jrrd) tunduk ka Batara Seda Niskala.
Konsep Alam ceuk mitologi atawa kosmologi urang Kanekes aya tilu:
Urang Sunda Kanekes (ngaran topna: Baduy).
Kanekes teh ngaran hiji tempat di Banten.
Ngaran Agama & Kapercayaan:
Sunda Wiwitan. Wiwitan teh hartina mimiti, asal, poko, jati.
Ngaran sejen: Sunda Asli, Jatisunda (jati, sanes mahoni)
Ngaran Pangeran:
Sang Hiyang Keresa (Nu Maha Kuasa), Nu ngersakeun (Yang Maha Menghendaki).
Sebutan sejen:
Batara Tunggal (Tuhan Yang Maha Esa),
Batara Jagat (Tuhan Penguasa Alam)
Batara Seda Niskala (Tuhan Yang Maha Gaib)
Tempat Pangeran:
Buana Nyungcung, Kabeh dewa dina konsep agama Hindu (Brahmana, Syiwa, Wisnu, Indra, Yama,jrrd) tunduk ka Batara Seda Niskala.
Konsep Alam ceuk mitologi atawa kosmologi urang Kanekes aya tilu:
- Buana Nyungcung, tempat linggih Sang Hiyang Keresa, pangluhurna
- Buana Panca Tengah, tempat jelema, sato, tatangkalan (kaasup tangkal jengkol jeung peuteuy) jeung sadaya mahluk sejena (sireum, tongo, tumbila,jeung sajabana)
- Buana Larang , naraka. Panghandapna.
Antara Buana Nyungcung jeung Buana Panca Tengah, aya 18 lapisan (langit
tea meureun). Lapisan pangluhurna, ngarana Buana Suci Alam Padang, nu
ceuk koropak 630 (sigana nomer lomari paranti nunda naskah kuno di Arsip
Nasional Jakarta) disebut Alam Kahiyangan atawa Mandala Hiyang atawa
mun ceuk islamna mah Sidrotulmuntaha, tempat linggihna Nyi Pohaci
Sanghiyang Asri jeung Sunan Ambu. (Sunan Ambu ieu ayeuna dijadikeun
ngaran gedong teater di Sekolah Tinggi Seni Indonesia Bandung (STSI)
Buah Batu.
Sang Hiyang Keresa nurunkeun tujuh batara di Sasaka Pusaka Buana. Nu
pangkolotna, Batara Cikal, dianggap karuhun urang Kanekes (Baduy).
Turunan batara sejenna marentah di daerah Karang, Jampang, Sajra,
Jasinga, Bongbang, Banten.
Kapangaruhan Hindu Saeutik Mun noong ngaran2 batara (utusan Sang Hiyang
Keresa: Wisawara, Wisnu, Brahma), tetela aya pangaruh ti Hindu kana ieu
sistem kapercayaan urang Kanekes. Tapi kapercayaan Urang Kanekes ieu
lain Hindu.
Buana Panca Tengah:
Ieu wilayah jelema jeung mahluk sejenna, dibagi numutkeun tingkat kasucianana:
- Sasaka Pusaka Buana, dianggap paling suci, ampir ngarendeng jeung Sasaka Domas (atawa Salaka Domas). Ieu pusat dunya.
- Kampung Jero, Pusat lingkungan Desa Kanekes
- Kampung Luar/panamping/penyangga/bumper, Desa Kanekes, jadi pusat Banten
- Banten, jadi pusat Sunda
- Tanah Sunda
- Luar Tanah Sunda
Aturan Hirup:
Titahan jeung Pamali (basa urang dinya, Buyut) ti karuhun. Kabuyutan,
tempat nu ngandung rupa-rupa pamali. (Teu meunang anu, teu meunang anu
tea bisi anu)
Ritual/Upacara:
ngukus, muja, ngawalu, ngalaksa.
Muja
Muja diayakeun di Sasaka Pusaka Buana jeung Sasaka Domas dina waktu nu
beda. Di Sasaka Pusaka Buana sataun sakali, lilana tilu poe, tiap
tanggal 16, 17, 18 bulan Kawolu (bulan kalima numutkeun sistim kalender
Urang Kanekes. US boga sistem kalender sorangan tah!). Muja dipingpin ku
Puun (sigana sarupaning kepala adat) Cikeusik, jeung jalma2
kapercayaanana (baris kolot-sesepuh meureun). Poe kahiji, rombongan
upacara angkat ka ranggon (Talahab- saung). Ngendong di dinya. Isukna,
mandi jeung karamas, terus angkat ka ka Sasaka Pusaka Buana ti arah
kaler. Upacara muja dilakukeun di undakan kahiji, ngadep ka pasir/bukit
SPB, nepi ka tengah poe. Terus mersihan salira, bari memeres palataran
undakan. Beres kitu, ngumbah leungeun jeung suku ti batu Sang Hiyang
Pangumbahan. Terus naek ka puncak pasir/bukit. Di dinya rombongan ngala
lukut nu napel dina batu. Lukut (lumut) eta disebut komala (permata),
dibawa mulang jeung dipercaya bisa ngadatangkeun berkah jang nu
merlukeun.
Buyut/Pamali Aya dua jinis:
- Buyut Adam Tunggal, pamali nalian urang Tangtu (warga kampung jero). Buyut ieu pamali nu nalian hal poko jeung nu sejenna / rinci.
- Buyut Nuhun, pamali nu berlaku jang orang Panamping jeung Dangka (warga Kanekes Luar). Buyut ieu mah ngan jang nu poko. Jadi nu di Panamping atawa Dangka kaci dilakukeun, tapi di daerah Tangtu/Kampung Jero mah teu kaci.
- melindungi kasucian jeung kamurnian suka manusa
- melindungi kamurnian mandala/tempat cicing
- melindungi tradisi
Buyut atawa pamali (tabu) diayakeun bisa jadi jang melindungi mandala
Kanekes, karena ti samet Karajaan Sunda ancur (1579 Masehi), teu aya
deui karajaan nu ngalindungi. Malah sok aya pertentangan kapentingan
antara urang Kanekes jeung Kasultanan Banten oge pamarentah kolonial.
Tah, ceunah, cara jang melindungi diri sendiri teh make eta pamali atawa
buyut! Teu kawasa, ucapan nu kaluar mun kudu ngarempak buyut.
Hukuman atawa sanksi jang nu ngarempag buyut:
dikaluarkeun /dipiceun /ditamping ti lingkungan asal dina jangka waktu
nu tangtu, biasana 40 poe. Upacara pelaksanaan hukuman disebut
Panyapuan.
Konsep Daur Hirup:
Sukma atawa roh jelema asalna ti Kahiyangan, mun hirup di Buana Panca
Tengah angges, sukma balik deui ka Kahiyangan (ngahiyang tea meureun!).
Waktu sukma turun ti Kahiyangan ka Buana Panca Tengah, kondisina rahayu,
alus, balik oge kudu kitu. Mun henteu beresih tapi kotor alatan loba
buyut/pamali nu dirempag, nya ka naraka. Alus gorengna sukma waktu rek
mulang gumantung kana amal perbuatan di Buana Panca Tengah saluyu jeung
tugas hidup masing-masing. Dina raraga mancen tugas, sukma dibekelan 10 indra.
Enyaan, sapuluh, lain salah nulis!
Sumber :
Meunang niron ti Edi S. Ekadjati, Kebudayaan Sunda (Suatu Pendekatan Sejarah), Pustaka Jaya, 1995.
Post a Comment